Log ind
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen
Tallinje
Tæl og regn med tallinjen
SkoleTube
Direkte adgang til en lang række web 2.0-værktøjer

Om forløbet

I forløbet arbejder eleverne med at sammenligne mængder. I forbindelse med det, introduceres symbolerne >, < og =, som betyder større end, mindre end og lig med.

Derefter bliver der arbejdet med at bestemme antal ved hjælp af tælleremser. Der er fokus på tælleremser med 2, 5 og 10. Dette lægger op til den sidste del af forløbet, der handler om figurmønstre og talmønstre.

Først knyttes talmønstre til figurmønstre ved at se på antal brikker i hver figur i et figurmønster. Herefter afsluttes med talmønstre, hvor eleverne både kan bruge den interaktive tallinje og de erfaringer de har fået i arbejdet med figurmønstre.

Video, spil og aktiviteter

I videoen vises, hvordan man kan finde det næste tal i et talmønster med støtte i tallinjen.

I kan spille 'Sandt eller falsk'. I kan spille 'Dåsekast'. I kan også spille 'Talmønsterrummy'.

Dit barn kan løse opgaver med tal i Regn løs.