Log ind
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen
Tallinje
Tæl og regn med tallinjen
SkoleTube
Direkte adgang til en lang række web 2.0-værktøjer

Om forløbene

Forløbene er skrevet, så de lever op til Forenklede Fælles Mål.

Læringsmål

Alle forløb starter med, at læringsmålene præsenteres i punktform ved en tegning, som man kan tale fælles om i klassen.

Ved at tydeliggøre målene for eleverne, giver man dem mulighed for at have fokus på det de skal lære og gør dem bevidste om egen læring.

Evaluering

Ligeledes afsluttes alle forløb med en evaluering. Der er to opgaver i evalueringen.

Evalueringsopgaven ’Tjek hvad du har lært’ er en række interaktive opgaver, der kommer rundt om de faglige færdigheder, der er arbejdet med i de enkelte forløb. Eleven kan sende sine besvarelser til læreren via e-mail.

Evalueringsopgaven ’Vis hvad du har lært’ er en opgave, hvor eleven, oftest gennem et produkt, kan vise dele af det de har lært i forløbet.

Sigtet med opgaven er dels at få indblik i elevernes forståelse af det faglige emne dels at bevidstgøre eleverne om deres læring. Det er vigtigt, at have fokus på at være i dialog med eleverne, når de arbejder med denne opgave.

Fælles introduktion og opgaver

Forløbene veksler mellem opslag, hvor der er lagt op til fælles introduktioner af fagligt stof og opslag med opgaver og undersøgelser, som skal løses alene, i par, i grupper eller fælles i klassen.

LÆS OGSÅ: Ikonoversigt

Der er lagt op til brug af IWB på de opslag, hvor der er fælles introduktioner. Introduktionerne kan fx bestå af video, Notebook-filer eller fælles klasseaktiviteter.

På opslag med opgaver og undersøgelser er der lagt vægt på, at eleverne vil opleve variation i arbejdsmåderne. Der inddrages læringselementer i form af:

Årsplan

Nummereringen af forløb er tænkt som en vejledning til, hvilket klassetrin man arbejder med det enkelte forløb på.

LÆS OGSÅ: Forslag til årsplan